Dizajnerska
Istorijat
Obrazovni profili
Stručni predmeti
Bivši đaci
Biblioteka
Galerija
Obrazovni profil - Tehničar dizajna ambalaže
Obrazovni profil - Tehničar dizajna grafike
Obrazovni profil- Tehničar dizajna enterijera i industrijskih proizvoda
Obrazovni profil -Likovni tehničar
Obrazovni profil - Tehničar dizajna tekstila
Učenici
Djački parlament
Ilustratorska sekcija
Prijemni ispit
Vanredni učenici
Nastavnici
Nastavničko veće
Stručni organi škole
Timovi
Stručni saradnici
Zakoni
Statut Škole za dizajn
Pravilnik o radu Škole za dizajn
Pravilnik o pravima, obavezama i odgovornosti učenika Škole za dizajn
Pravilnik o ispitima u Školi za dizajn
Pravilnik o pohvaljivanju i nagrađivanju učenika Škole za dizajn
Pravilnik o maturskim radovima u oblasti struke
Plan mera radi sprovođenja bezbednosti i zaštite učenika
Pravilnik o obavljanju društveno-korisnog odnosno humanitarnog rada Škole za dizajn
Pravilnik o organizaciji i radu školske biblioteke Škole za dizajn
Pravilnik o organizaciji i sitematizaciji radnih mesta u Školi za dizajn
Odluka o zabrani pusenja u školskom prostoru
Poslovnik o radu školskog odbora Škole za dizaj
Poslovnik o radu Saveta roditelja
Poslovnik o radu nastavničkog veća
Pravilnik o radu Učeničkog parlamenta
Izmene i dopune Pravilnika o radu
Plan primene mera za sprecavanje sirenja epidemije zarazne bolesti
Pravilnik o bližim kriterijumima za prepoznavanje oblika diskriminacije od strane zaposlenog, deteta, učenika ili trećeg lica u ustanovi obrazovanja i vaspitanja
Pravila o ponašanju učenika, roditelja, odnosno drugih zakonskih zastupnika i zaposlenih u Školi za dizajn
Pravilnik o izmenama i dopunama Pravilnika o pravima, obavezama i odgovornosti ucenika Skole za dizajn
Pravilnik o izmenama i dopunama Pravilnika o radu
Pravilnik o izmenama i dopunama Statuta
Nastava
Školski kalendar
Raspored zvona
Otvorena vrata
UDŽBENICI
Sekcije
Novinarska sekcija
Bibliotečka sekcija
Javne nabavke
Dokumentacija
Pravilnik o nabavkama
Javni poziv i dokumentacija
Ugovori
Kontakt
Mapa
Direktor
Sekretar
Računovodstvo
LICE ZADUŽENO ZA ZAŠTITU PODATAKA O LIČNOSTI
Zahtev za pristup informaciji od javnog značaja
Početna
Sveti Sava ― slava svih škola u Srbiji
Sveti Sava ― slava svih škola u Srbiji
Sveti Sava je nezaobilazna ličnost koja se mora pomenuti kada se govori o razvoju srednjovekovne srpske države i centralna je ličnost kada govorimo o duhovnosti našeg naroda. Smatra se jednom od najznačajnijih ličnosti naše istorije, književnosti, zakonodavstva. Usmena književnost prepoznaje ga kao narodnog učitelja i prosvetitelja, a u narodu se vekovima neguje kult njegove ličnosti. Dakle, postoji mnoštvo argumenata koji mogu ići u prilog odgovoru na pitanje zašto je baš Sveti Sava svetac koji se proslavlja kao slava škola u Srbiji. Kao uvod tome nije na odmet pomenuti i činjenicu da je slava na UNESKO-voj listi nematerilajne kulturne baštine od 2014. godine. Izložiti sadržaje iz raznovrsne literature, posvećene njegovom životu i značaju i sažeti ih u kratku a jedinstvenu formu, može se smatrati pretencioznom zamisli. Stoga, zadržimo se samo na pojedinim detaljima, u odnosu na vreme u kojem je živeo, i izložimo ih sudu vremena, kako bismo sagledali njegovu vrednost.
Opšte je poznat podatak da je Sveti Sava prvi srpski arhiepiskop. Samostalnost srpske crkve omogućila je razvijanje države nadalje u svakom smislu. U vreme kada je on živeo svetovna vlast je bila čvrsto povezana sa duhovnom u celoj Evropi. Vladarima je krunu mogao odobriti samo verski poglavar određenog ranga. Sveti Sava je imao dugoročnu viziju kada je u pitanju razvoj srpske države. Jasan pokazatelj valjanosti te vizije je činjenica da je srpska crkva kasnije podignuta na nivo patrijaršije, što je omogućilo i uzdizanje države na nivo carstva. Drugi dokaz ispravnosti njegove vizije je mirenje zavađene braće. Znao je veliki svetitelj da se međusobni sukobi i razmirice moraju rešavati iznutra. Taj pristup je, pored raznih problema, očuvao nezavisnost i omogućio dalji napredak.
Ono o čemu se ređe govori su njegova putovanja u Svetu zemlju i, praktično, diplomatska aktivnost. Sveti Sava je dva puta pohodio Svetu zemlju, 1229. i 1234. godine. Prvo putovanje je usledilo samo dva meseca po uspostavljanju povoljnih političkih prilika na Bliskom istoku. Na put je krenuo iz Budve, grada u kojem je crkva Svetog Save Osvećenog, monaškog uzora našeg svetitelja. Simbolika je jasna. Po dolasku u Svetu zemlju Sveti Sava je obišao sva značajna mesta za hrišćansku tradiciju: Hristov grob, Sionsko brdo, Golgotu, Maslinovu goru, Bogorodičin grob, Vitiniju, Jerihon, Nazaret, Galileju i reku Jordan. Najduže je boravio u Manastiru Svetog Save Osvećenog u Judejskoj pustinji, čime se putovanje simbolično zaokružuje.
O ugledu koji je uživao u sveštenstvu svedoči zapis njegovog saputnika i biografa Domentijana o susretu sa Jerusalimskim patrijarhom Atanasijem II i dozvola da vrši službu u svim tamošnjim pravoslavnim crkvama. Bratstvo Manastira Svetog Save Osvećenog i patrijarh Atanasije II predali su Svetom Savi Crkvu svetog Jovana Bogoslova na Sionu. To je mesto gde su se odigrali neki od navažnijih događaja hrišćanske tradicije. Sama građevina bila je u ruševinama, ali ju je Sveti Sava obnovio. Tokom svog putovanja on je bogato darivao crkve i kupovao crkvene relikvije, kako bi ih doneo u Srbiju. Pred povratak u Srbiju Sveti Sava je u Akri kupio kuću i prevorio je u metoh i mesto gde će moći da odsednu hodočasnici iz Srbije na putu u Svetu zemlju.
Drugo putovanje Svetog Save u Svetu zemlju bilo je 1234. godine. Ovoga puta zadržao se oko godinu dana, a pojedini izvori navode da je stigao i do Kaira. Na Bliskom istoku proveo je i Veliki post 1235. godine.
Analizirajući njegovo delo i postupke, uočavamo jasnu viziju o nameri da srpska država traje i razvija se. Njegovi svetovni rođaci su, kao vladari, gradili kuću i jačali je. Svaki od njih se u svom delu naslanjao na svoje prethodnike, iako su međusobno ponekad bili u smrtnoj zavadi. Sveti Sava je udarao temelj toj državi. Visprenošću, mirenjem braće i podizanjem nivoa srpske crkve omogućavao je njen svetovni razvoj i nezavisnost u nekim odlukama. Njegovo delovanje na putovanjima u Svetu zemlju jasno svedoči o nameri da srpska država bude prisutna na najsvetijim mestima hrišćanstva. U svim ovim postupcima možemo prepoznati poteze vrsnog diplomate i vizionara. U dobru je lako dobar biti, na muci se poznaju junaci, kaže narodna mudrost. Tako i delo Svetog Save puni značaj dobija tek vekovima kasnije, u teškim uslovima. Kuća koju su gradili svetovni vladari je srušena i prestala je srpska državnost. Zaustavljen je svaki vid razvoja, koji u svom zamahu nije zaostajao za evropskim i nastupilo je vreme borbe za golu egzistenciju. Stojeći na čvrstom temelju, koji je postavio naš svetitelj, narod je izdržao sve nedaće i očuvao nacionalni, kulturni i verski identitet. Kada je krenula obnova državnosti, ona je svoje uporište nalazila u duhovnosti. Ne treba da čudi što je najveći prosvetitelj bio upravo monah Dositej Obradović i što je preporod pismenosti krenuo iz manastira Tronoše. Na temljima koje je postavio Sveti Sava obnovljena je kuća, a iz nje su se izrodili umovi svetskog glasa, u vreme dok je borba za oslobođenje još trajala.
Na osnovu svega izloženog možemo nedvosmisleno da kažemo da je delo Svetog Save izdržalo i sud i zub vremena. Njegovi diplomatski postupci danas se mogu prepoznati i u diplomatiji najvećih država. Delo koje nam je ostavio u nasleđe u duhovnom smislu je vanvremensko. Ono je bilo kadro da podigne srpsku državu do neslućenih visina u vreme razvoja, ali i da sačuva identitet kroz najteža vremena. Zbog svih vrednosti, sposobnosti da prevaziđe savremene vremenske okvire i da uvek bude aktuelno, delo Svetog Save je je bilo i ostalo vekovečno. On je, iz razloga te vanvremenske dimenzije, sa punim pravom svetac kojeg slavimo kao školsku slavu u Srbiji.
Korišćena literatura: Aleksić M. (2016), Srpski viteški kod, Laguna, Beograd
Kristina Knežević
алекгера Copyright © 2016 - 2024 - All Rights Reserved -
www.skolazadizajn.com
Made by
SkolaZaDizajn